Only Approved Supplements Danmark

RING TIL OS HVERDAGE 9-14
(+45) 3699 7080

Indkøbskurv0Produkt(er)

Din indkøbskurv er tom.

Kulhydrater

Kulhydrater til styrketræning - En vigtig energikilde

Der findes meget misvisende information om kulhydrater til styrketræning. Kulhydrater bliver ofte bandlyst, som værende usunde og forkerte at indtage i sammenhæng med vægttab og kropskomposition. Kulhydrater er kroppens primære energikilde til vedligeholdelse og opbyggelse.

At indtage kulhydrater til styrketræning, kan medvirke til bedre krops komposition

Imedens du træner, befinder din krop sig i et nebrydende stadie. Du nedbryder muskelvæv, for potentielt at genopbygge med et positivt afkast i mængden af muskelmasse. Mange mekaniskmer, er på spil i denne process, hvoraf mekanismer som mTOR -eller hormoner som Kortisol, kommer i tale. Der er studier som meget grundigt har belyst, at indtagelse af kulhydrat ikke blot over tid, vil øge mængden af muskelvæv, men også nedsætte mængden af fedtvæv - givet vis grundet en højere metabolisme og en mindre periode med forøgede kortisol niveauer. 

Hurtig energi til hjernen og Musklerne

Kulhydrater, findes i mange forskellige former, og selvskrevet i hurtigheden hvoraf de optages. Det bedste kulhydrat til stryrketræning er ifølge os, et kulhydrat med lav osmolaritet og høj molekylær vægt. Et kulhydrat, som faktisk er et komplekst, og "langsommere" optageligt, men som følge af strukturen går langt hurtigere gennem mavesækken end druesukker. Dette vil bevirke at energien forbliver mere stabil, samtidig med at at være hurtigere tilgængeligt end dextrose (druesukker.) Næringstofferne (aminosyrer) vil samtidig blive transporteret mere effektivt til muskelcellerne, og medvirke til optimal restituerings process. 

6 vare(r)

6 vare(r)

Kulhydrater er kroppens primære energikilde, og sammen med fedt og protein udgør det den treenighed af makronæringsstoffer, som din kost bør indeholde.

Kulhydrater har de seneste år fået en negativ merbetydning, men det er langt fra berettiget. Det er sandt, at et for højt indtag af kulhydrater kan resultere i fedtdannelse, men man kan ikke komme uden om, at kulhydrater er livsnødvendige for os, og at du desuden kan opnå endnu bedre resultater med din træning ved at indtage kulhydrater på de helt rigtige tidspunkter.


Langsomme kulhydrater og hurtige kulhydrater

Man deler som regel kulhydrater op i de to underkategorier langsomme kulhydrater og hurtige kulhydrater. Her refereres der til, hvor hurtigt kulhydraterne optages i kroppen og bliver nedbrudt til glukose. Som regel har man klassificeret de hurtigoptagelige kulhydrater som endegyldigt dårlige og de langsomtoptagelige kulhydrater som gode. Generelt gælder det da også, at mange fødevarer med et højt kalorieindhold typisk indeholder hurtige kulhydrater – et eksempel på dette er hvidt brød. Der er imidlertid masser af situationer, hvor det er virkelig godt at få netop hurtige kulhydrater – det handler blot om at vide, hvornår du får mest muligt ud af de forskellige typer.


Derfor bør du indtage kulhydrater

Alle mennesker får kulhydrater igennem deres kost, og det er ganske enkelt livsnødvendigt. Dét er en god grund til at indtage kulhydrater. Derudover kan det give god mening at indtage forskellige typer kulhydrater i forbindelse med træning. Skal du således eksempelvis udføre anaerobt arbejde, er det vigtigt med en høj koncentration af glukogen i musklerne. Det er dét, kulhydrater lagres som i netop musklerne og i leveren. En høj koncentration af glukogen vil give øget udholdenhed og styrke, og det vil desuden bidrage positivt til din restitutionsproces. Derfor er det vigtigt, at du dagen igennem har fået fyldt dine glukogendepoter op – fortrinsvist med langsomme kulhydrater. Hurtige kulhydrater før træningen er som udgangspunkt ikke den bedste idé, men derimod kan det være fornuftigt at indtage dem under træningen, da det giver fornyet energi og desuden kan bidrage til en øget proteinsyntese, hvilket vil resultere i opbyggelse af muskelmasse.

Også kulhydrater efter træning kan være vigtige, hvis ikke du har fået nok inden eller under. Det skyldes, at træning i princippet er en nedbrydende proces, hvor du nedbryder muskelmasse og fedt. Har din krop ikke nok kulhydrater at tage af i form af glukogen i musklerne eller i blodet, vil du altså miste muskelmasse i stedet for at opbygge det. Hvor mange kulhydrater du skal have efter træning afhænger således af dit indtag igennem dagen og intensiteten af din træning.


Køb kulhydrater her

Her på siden kan du finde massevis af produkter, som har til formål at hjælpe dig med at nå alle dine mål. Alle produkterne er af absolut højeste kvalitet – når det kommer til kosttilskud, skal man ganske enkelt ikke gå på kompromis på dette punkt. Du kan finde masser af forskellige kulhydratholdige produkter i vores sortiment, så du kan finde den slags, som passer til dine ønsker og behov. Derudover kan du naturligvis også finde eksempelvis proteinpulver og aminosyrer.