RING TIL OS (DA/DE/ENG)
+45 3699 7080
Indkøbskurv0Produkt(er)

Din indkøbskurv er tom.

Træning, Når Du Er Syg - Den Sundhedsprofessionelles Mening

Træning, når du er syg

Så skete det alligevel: du er vågnet med ståluld i halsen, du hoster og din næse løber hurtigere end du nogensinde kunne drømme om at gøre, når du har løbeskoene på. Alt imens du er ved at tage et hovedspring i "nu skal jeg bare være rask", tænker du muligvis at du har fået dit fripas til at hoppe træningen over.

Du slubrer noget te eller appelsinjuice i dig, finder en frisk pakke lommetørklæder, tager måske noget medicin og vil mest af alt bare gerne sove.

Bør du overhovedet træne, når du er syg?

Hør hvad den sundhedsprofessionelle har at sige om det, nedenunder.

PAS GODT PÅ DIN KROP

_________________________________________________________

_________________________________________________________

Motion og træning kan hjælpe, hvis ..

Jeg er uddannet farmakonom fra den Danske Farmakonomskole, og som sundhedsprofessionel, der taler om emnet her, mener jeg at det er vigtigt at påpege det faktum, at motion og træning rent faktisk kan hjælpe med at åbne op for luftvejene og afhjælpe tilstopning. Du finder dog muligvis ud af at, at du er nød til at nedsætte intensiteten af din træning indtil du har det bedre.

Meget hård træning forværrer med stor sandsynlighed bare dine symptomer.

Fysisk aktivitet kan rent faktisk være ganske fordelagtigt for din krop under et sygdomsforløb, og særligt hvis symptomerne forekommer i de øvre luftveje, fx i form af løbenæse, hovedpine, nysen osv.

Generelt set, er det helt okay for en person at træne, hvis vedkommende har en øvre luftvejsinfektion, fx en forkølelse.

Det er dog enormt vigtigt at man altid lytter til sin egen krop som udgangspunkt. Stop op og vurder situationen, hvis dine symptomer lader til at blive værre.

Træning er en dårlig idé, hvis ..

 

Hvis du oplever nogle af følgende symptomer, bør du som udgangspunkt ikke begive dig ud i at træne, når du er syg.

 

Du har Feber

Hvis du har høj feber, der ikke umiddelbart falder til normale temperaturer, risikerer du lettere at overophede og dehydrere, hvilket træning ikke kan forbedre.

 

Du oplever alvorlige symptomer

Selvom det er ganske klassisk, at atleter og træningsentusiaster ynder at træne gennem smerte, bør du stoppe din træning med det samme, hvis du oplever nogle af følgende, når du er syg:

  • Vejrtrækningsbesvær
  • Svære muskelsmerter, der ikke går væk
  • Udtalt svaghed
  • Kvalme
  • Opkast
  • Mavesmerter

 

Du ikke kan holde væsker inde

De fleste er nok udmærket klar over, at det er en god idé at drikke rigeligt med væske i løbet af dagen, og særligt hvis man træner hårdt, men hvad hvis man end ikke kan holde væsken i sig?

En tommelfingerregel er, at hvis du ikke har kunne holde nogle væsker i dig i løbet af de sidste 24 timer, bør du vente med at træne eller at være fysisk aktiv indtil du har det bedre.

6 tips til træning under et sygdomsforløb

 

Når det handler om at træne, når du er syg, skal man være opmærksom på, at man naturligvis ikke kan gå lige hård til stålet, som man plejer. Det er nødvendigt, at man slår bremserne en smule i, nedsætter sin træningsintensitet og blot fokuserer på at holde sig aktiv.

 

1) - Prøv noget nyt

Hvis du er forkølet, så tag en dag, hvor du fokuserer på muskelgrupper eller øvelser, du normalt ikke giver så meget opmærksomhed. Forsøg dig med noget dynamisk udstrækning og foam rolling. Begge disse vil hjælpe dig med at restituere hurtigere, så du kan komme hurtigere igang med at træne på dit normale niveau igen, når du er rask.

 

2) - Giv morgentræning et skud

Ja ja. Jeg ved det godt: det er svært at stå tidligt op før arbejde for at få trænet, men at stå op før solen for at få træningen klaret, kan hjælpe din krop med at komme sig hurtigere over sygdommen end den ville, hvis du blot forblev sengeliggende.

Relateret - 6 Grunde Til At Træne Før Solopgang

Morgentræning er en rigtig måde at meditere på. Det kan få din dag bedre igang og styrke både din mentale samt fysiske ydeevne.

 

3) - Hold dig på afstand fra andre

Hvis du er syg og vejret tillader det, så forsøg dig med at gå udenfor for at få træningen klaret, fremfor at tage ned i træningscenteret.

Den friske luft kan afhjælpe symptomer på dine tilstoppede luftveje, og du kommer heller ikke i kontakt med så mange andre mennesker. Der er ikke noget værre end at skulle træne omkring nogen, der er syge, og især ikke, hvis du har let ved at blive smittet selv.

Vælg dine øvelser med omhu og forsøg at  træne på afstand fra andre mennesker så vidt muligt. Hvis du alligevel vælger at tage en tur i træningscenteret når du er syg, så sørg da for at tørre maskinerne og udstyret godt af efter brug, og brug gerne håndsprit også.

 

4) Sænk intensiteten en smule

Du er syg, så der er ingen grund til at forsøge at slå nogle rekorder. Tag tiden til at sænke intensiteten en smule indtil du har det bedre.

Som sagt, kan meget hård træning potentielt blot forværre dine symptomer. Gør det til dit mål blot at forholde dig aktiv og i bevægelse.

 

5) - Tag flere lag tøj på

Jeg foreslår at man evt. tager flere lag tøj på, som man senere hen kan tage af i takt med at man bliver mere varm inden træning. Hvis du motionerer udendørs, så sørg da gerne for at have hovedet dækket godt til - vi taber nemlig rigtig meget varme fra netop det område på kroppen.

 

6) - Drik rigeligt med væske for at undgå dehydrering

Af en eller anden grund, har folk det med at drikke mindre vand, bare fordi temperaturen udenfor er lav. Dette kan potentielt føre til svimmelhed, svækkelse og dehydrering. Sørg for at drikke rigeligt med væske, således at du ikke svækker din krop og dit immunsystem mere end nødvendigt.

Sørg for at have væske med dig i løbet af dagen og drik en lille smule i løbet af hele dagen, når du kan. Hvis du har feber og er så syg, at du hverken kan være fysisk aktiv i træningscenteret eller udendørs, er det endnu mere vigtigt at du sørger for at drikke rigeligt med væske for at undgå dehydrering.

 

Afrunding

Når vi taler om træning under et sygdomsforløb, siger lægerne generelt at det er i orden, hvis dine symptomer er "over skulderhøjde". Hvis man har en smule snue, er det ikke ensbetydende med at man bør hoppe sin træning over.

Det er dog enormt vigtigt atter at påpege, at man altid skal huske at lytte til sin krop, og blot fokusere på at holde sig så aktiv som muligt, indtil man har det bedre. Dette hjælper også med at åbne de tilstoppede luftveje op og fremskynde kroppens restitutionsproces.

Vær høflig og undgå for meget direkte kontakt med andre mennesker, når du er syg. Undgå kontaktsmitte - især hvis du vælger at tage i træningscenteret for at være fysisk aktiv.