VÆRDI FOR PENGENE Top Kvalitet

GRATIS DK FRAGT* På Alle Ordre Over 750kr

ERFAREN KUNDESERVICE Vores Forretning Er Vores Hobby

Sundhed: Vitaminer & Mineraler

Sundhed: Vitaminer & mineraler

Introduktion

Man kan let se sig forvirret i de forskellige typer af vitaminer og mineraler der er at finde. For er de alle sammen relevante for dig? Hvad er deres funktioner egentlig og er det noget du bør supplere med?
Læs med her, hvor vitaminer og mineraler uddybes og forklares kort, så du har et overskueligt billede af deres funktioner og hvilke produkter der kunne være relevante for dig at supplere med.

Hvilke vitaminer og mineraler kan være gode og supplere med og hvad er deres funktion?


Multi-vitamin

Et all-in-one produkt som hyppigt benyttes da det ofte er billigere end at købe alle vitaminer seperat. Dog er alle vitaminer muligvis ikke suppleret i optimal dosering i et multi-vitamin og kvaliteten heraf afhænger af produktet.


A-vitamin

Dette vitamin er normalt ikke det højest prioriterede vitamin på listen af de indkøbte tilskud, men kan altså være vigtigt at supplere med såfremt man ikke får tilstrækkeligt gennem kosten.
A-vitamin spiller nemlig særligt en vigtig rolle på vores syn, cellevækst, smagssang, sædcelledannelse, immunforsvar og hud. Så det er et vitamin der har en indflydelse på mange rigtige vigtige ting og kan være relevant at benytte.

B-vitamin

Et super vigtigt vitamin der spiller en rolle i rigtig mange vigtige faktorer.
Når vi taler om b-vitamin opdeles vitaminet i forskellige underkategorier der alle spiller hver sin rolle. Et B-vitamin kompleks tilskud vil indeholde alle typer og er derfor et relevant tilskud for mange.
Det er henholdsvis:
B1/Thiamin – Har indflydelse på omsætning af kulhydrater og proteiner og spiller en rolle i stofskiftet på den måde.

B2/Riboflavin – har betydning for synet og øjnene samt et normalt stofskifte og nervesystemets funktioner. Derudover vedligeholder det røde blodlegemer samt hud og omsætning af jern.

B3/Niacin – bidrager til normalt stofskifte og psykologiske funktioer og mindsker træthed.

B5/Pantothensyre – styrker produktion af antistoffer og støtter på den måde kroppens immunforsvar. Det bidrager ligeledes til et normal stofskifte og omsætning af D-vitamin. Er man i B5 mangel har man typisk lettere ved at fange forkølelser og allergier.

B9/Folsyre – er det vitamin der er flest der mangler i verden. Det bidrager til en normal omsætning af aminosyrer, bloddannelse psykologisk funktion, immunforsvaret og mindsker træthed og udmattelse.

B12 – mindsker træthed og udmattelse, bidrager til et normalt stofskife og nervefunktion og normal dannelse af røde bloglegemer.

B-vitamin er derfor et super vigtigt vitamin for særligt folk der styrketræner og mange kan drage fordele af at supplere med dette.


C-vitamin

Et vitamin der særligt understøtter vores immunforsvar og beskytter mod virus og bakterier. Ligeledes har det en rolle i dannelse af aminosyrer som vi bruger til at bygge vores proteiner af.
Ligeledes har C-vitamin en anti-inflammatorisk effekt og kan nedsætte forhøjede niveauer af stresshormonet kortisol som kan modarbejde vægttab og nedbryde muskelmasse i for store mængder, hvorfor det hyppigt benyttes i høj dosering i timerne efter styrketræning for nedsættelse af kortisol og bekæmpelse af inflammation, som netop er ønskeligt i timerne efter træning.


D-vitamin

D-vitamin er det vitamin man i norden får aller mindst af og stort set alle har behov for at supplere med. D-vitamin får man gennem solen og fed fisk, og da vi ikke har mange solrige dage om året samt ikke er det mest fiskespisende land, så er det for mange et rigtig vigtigt supplement og stærkt undervuderet.
D-vitamin hæver calcium-koncentrationen i blodet fra knoglerne, således at der er tilstrækkeligt calcium tilgængeligt som kan forebygge muskelkramper og sørger for at kroppen fungere normalt.

 

E-vitamin

Hudens vitamin. E-vitamin spiller en rolle på vores hud og holder den sund. Det kan dermed forebygge rynker at have tilstrækkeligt E-vitamin. Ligeledes bekæmper det frie radikaler, som kan få huden til at aldres. Samtidig styrker det immunforsvaret og en normal cellefunktion og dannelse af nye celler.

 

K-vitamin

Hjælper blodet med at størke. Så hvis du eksempelvis har en tendens til næsteblod eller at bløde meget hvis du skære dig, så spiller K-vitamin en rolle i at stoppe blødninger ved at få det til at størkne.

 

Magnesium

Magnesium spille en rolle i forhold til normale kropsfunktioner og vedligeholdelse. For lidt magnesium kan medføre kramper, træthed, udmattelse, koncentrationsbesvær, nedsat appetit samt forstoppelse. Det bidrager til musklernes funktion, hjernefunktion, hår, hud og negle, et normalt stofskifte, nervesystemet, søvn og opretholdelse af elektrolytbalance som særligt er vigtigt hvis man skal performe til træning.

 

Zink

Spiller en væsentlig rolle i metaboliske af kulhydrat, fedt og protein, immunforsvaret, fertilitet, normal psykologisk funktion, normal knogledannelse samt omsætning af A-vitamin. Ligeledes kan zink også have en positiv effekt på restitution.

Chromium

Et meget relevant kosttilskud for den der går op i sin styrketræning og gerne vil have det maksimale ud af sin nærning. Det har en positiv effekt på insulinfølsomheden som altså kan bidrage til at du anvender og optager dine kulhydrater væsentligt bedre og dermed har bedre forudsætninger for både at tabe dig og opbygge muskelmasse. Det spiller i øvrigt også en rolle i stofskiftet af de øvrige makronæringstoffer og er meget relevant at benytte.

Calcium

Er det vi finder i mælkeprodukter og sørger for sunde og stærke knogler. For lidt calcium kan medføre svagere knogler over tid og eventuelt begrænse udviklingen hvis du er ung. Længere tids calciummangel kan ligeledes bidrage til porøse knogler i en sen alder. Calciums funktion og optagelse er som nævnt tidligere afhængig af D-vitamin.

1 år siden
29 visning (er)
Kommentarer
Efterlad din kommentar