Only Approved Supplements Danmark

RING TIL OS HVERDAGE 9-14
(+45) 3699 7080

Indkøbskurv0Produkt(er)

Din indkøbskurv er tom.

Protein Pulver hvilken type skal jeg vælge? Whey Concentrate/Isolate, Casein

Introduktion

Proteinpulver er et af de mest populære kosttilskud på markedet og kan bidrage med positive aspekter i forbindelse med styrketræning, uanset om målsætningen er vægttab eller muskelopbygning.

Der findes forskellige former for proteinpulver på det store marked med forskellige formål og der afdækkes i denne artikel en beskrivelse af de mest populære og hyppigst benyttede, til at danne et billede af hvad man som forbruger skal vælge og hvornår man skal bruge hvad.
Når vi taler om forskellige former for proteinpulver, omhandler det:
- Whey concentrate
- Whey Isolate
- Whey hydralysate
- Cassein

Hvorfor bruge proteinpulver?

Protein er kroppens byggesten, så for at kunne vokse i et kalorieoverskud eller bevare mængden af muskelmasse i et kalorieunderskud, er det essentielt at have afdækket sit proteinbehov, som typisk er 2-2,5 g. protein pr. kilo kropsvægt for personer der styrketræner. Her kan et supplement med proteinpulver være relevant at benytte og fordelen ved at benytte proteinpulver er hovedsageligt, at det er en proteinkilde af høj kvalitet og har en høj aminosyrer profil.
Det betyder at produktet besidder et højt indhold af essentielle aminosyrer og optages hurtigt, særligt valle protein, hvilket gør det fordelagtigt at benytte efter et træningspas.
Netop efter et hårdt træningspas ønsker vi en stimulering af proteinsyntesen relativt hurtigt, for maksimal muskelvækst og restitution. Efter et styrketræningspas sker der nemlig en øgning i proteinsyntesehastigheden, men ligeledes også en øget proteinnedbrydning, som kan skabe det der hedder en negativ muskelproteinbalance, hvis der ikke indtages en form for protein og det er et stadie vi ikke ønsker at være i når vi skal vokse. Derfor er det netop her essentielt at skabe en positiv proteinbalance og indtage protein efter træningspasset, for netop at stimulere proteinsyntesen og nedsætte proteinnedbrydningen, som sker hvis du er i negativ proteinbalance og proteinsyntesen ikke er stimuleret. Ligeledes findes et højt indhold af den essentielle aminosyrer leucine, som særligt har en stimulerende effekt på proteinsyntesen.
Har du svært ved at få spist nok i forbindelse med en periode hvor du gerne vil vokse kan det også være relevant at bruge da det ikke bidrager til særlig stor mæthedsfornemmelse eller fylder meget i maven. Derudover er det en ”ren” proteinkilde, her ment at indholdet af fedt og kulhydrat er minimalt.
Ligeledes kan et supplement med proteinpulver være godt at benytte hvis man gennemgår et vægttab, da protein er det makronæringsstof kroppen bruger mest energi på at nedbryde samt også det makronæringsstof der giver den største mæthedsfornemmelse.

Hvilket proteinpulver skal man bruge?

Som tidligere nævnt findes der flere former for proteinpulver der tjener hvert sit formål. Dette afsnit afdækker de forskellige og kan danne et overblik over hvilket produkt der kunne passe til dig.

Whey concentrate, whey isolate & hydrolyzed whey

Det mest hyppigt anvendte produkt er valle proteinpulver, også kaldet whey og er et hurtigt optageligt protein lavet på mælkeproteiner. Der findes både whey concentrate, whey isolate og hydrolyzed whey, hvor whey concentrate er den mest alment benyttede og typisk også den lidt billigere variant.
Forskellen på de 3 produkter er, at concentrate besidder et højere indhold af fedt og kulhydrat og et lidt lavere proteinindhold end de to andre, hvor whey isolate har et lidt højere proteinindhold og minimalt kulhydrat og fedt. Hydrolyzed er i toppen af fødekæden af disse når det gælder indhold og kvalitet og indeholder hverken kulhydrat eller fedt i sig og med det højeste indhold af protein. Man kan derved opdele de 3 produkter i ernæringsmæssig kvalitet med concentrate som den lavest rangerede, isolate i midten og hydrolyzed isolate i toppen.
Alle produkter er produceret udefra den fra samme kilde, men behandles forskelligt i filtreringsprocessen, som er det der gør forskellen i produktets indhold. Ved isolate og hydrolyzed whey filtreres fedt og laktose fuldkomment, således at det eneste tilgængelige makronæringsstof er protein.

Hvilket produkt man skal benytte sig af afhænger af behov, målsætninger og hvilken periode man befinder sig i. For den almene forbruger, eller for en der benytter proteinpulver i en fase hvor man gerne vil vokse og er i kalorieoverskud, er et whey concentrate ganske fint at benytte.
Hvorimod konkurrerende fitnessatleter på skarpe diæter, eller andre personer der ønsker at få fedtprocenten i bund og sparer på fedt og kulhydrat gennem proteinpulveret, eller generelt bare den der ønsker at bruge den reneste proteinkilde som supplement, foretrækkes isolate eller hydrolyzed isolate, for at minimere fedt og kulhydrat i produktet.
Nedenstående billeder viser et eksempel på to whey produkter fra scitec, hvor den grønne er isolate og den røde concentrate. Der vises forskellen i indholdet pr. servering (med 5 g. mere i concentrate serveringen). Forskellen er ikke super stor, men der er en forskel på 25 kcal pr. servering og fedtindholdet er 0 g. pr. servering i isolate og 2 g. i concentrate. Så benytter man 1, 2 eller 3 serveringer om dagen, så giver det en relativ stor forskel på ugebasis, særligt på en skarp diæt hvor alt i kalorieregnskabet tæller. Under det vises et whey hydrolyzed isolate og dets indhold, og som forklaret er indholdet af protein højere og kulhydrat og fedt er elimineret.

Casein
Casein proteinpulver er i modsætning til whey, en langsomtoptagelig proteinkilde, som altså bliver frigivet og optaget i kroppen over længere tid, da kroppen bruger længere tid på at fordøje det og nedbryde det.
Der kan være markante fordele ved også at benytte denne form for protein, dog ikke som substitut for whey efter træning. Casein gør sig nemlig rigtig gældende inden sengetid, da du ved at indtage det inden du går i seng har en proteinkilde i dig, der frigives og optages over en længere periode, som altså kan bevirke at du restituerer og vokser bedre under din søvn, da du har en vedvarende frigivelse af protein natten over.

Konklusion

Proteinpulver kan for mange være et godt supplement at benytte sig af, både for at sikre at få protein nok til at skabe de ønskede resultater, men også for at sikre sig en hurtig proteinkilde til efter et træningspas, for at sikre en positiv proteinbalance og optimeret restitution.
For de fleste er et whey concentrate et fint produkt at benytte, men er du konkurrerende fitness atlet eller ønsker at minimere indholdet af fedt og kulhydrat i proteinkilden og få den højeste kvalitet, så er whey isolate eller hydrolyzed whey isolate løsningen.
Casein proteinpulver er også et rigtig godt supplement at benytte sig af, særligt omkring sengetid, for at sikre en langsom frigivelse af protein natten over for optimeret restitution og forudsætninger for at vokse.