Only Approved Supplements Danmark

RING TIL OS HVERDAGE 9-14
(+45) 3699 7080

Indkøbskurv0Produkt(er)

Din indkøbskurv er tom.

Oppustethed Fra A-Z: Hvorfor Sker Det, Hvordan Undgås Det & Hvad Kan Gøres?

Bloated Stomach

| Oppustethed kan opstå af flere forskellige grunde; fra overspisning til at opleve et hidtil udiagnosticeret eller ringe behandlet medicinsk fænomen.

Oppustethed: det lader til at der intet findes, som kan få det til at forsvinde: hverken den nyeste form for kur eller noget så banalt som et forsøg på at tage mindre luft med ind under spisning.

Det anslås at omkring 10-25% af raske personer oplever følelsen af oppustethed på et eller andet tidspunkt i deres liv, og det er endda mere almindeligt for folk der lider af fx irritabel tyktarm eller forstoppelse.

 

Det "sjove" ved det er så bare at vi ikke engang helt nøjagtig ved, hvad der forårsager selve oppustetheden.

 

Dr. Rebecca Reynolds, som er lektor i ernæring ved University of New South Wales, siger at "oppustethed kan involvere en følelse af luft i maven eller abdominal udspiling, men det forekommer sjældent, at udspilingen er målbar."

 

"Oppustethed kan have følgesymptomer såsom smerte, kvalme, flatulens, ræben, refluks, forstoppelse, diarré mv.", forklarer Reynolds.

 

Men hvad er den overskydende mængde luft egentlig for noget? Tarmene producerer omkring 25 liter luft på daglig basis (skrevet af gastroenterolog Terry Bolin i en artikel for The Conversation).

 

"Mænd oplever i gennesmit afgang af luft fra tarmen omkring 12 gange dagligt, hvorimod kvinder kun oplever det omkring 7 gange dagligt - i portionsstørrelser, der varierer imellem 30-120 ml. Den totale mængde er ækvivalent til den mængde der kræves for at puste en almindelig ballon op", skriver Bolin.

 

Oppustethed kan ske pga. nærmest hvad som helst

Reynolds påpeger også at oppustethed ofte kan skyldes pludselige forandringer i kostvanerne hos den enkelte (fx en stor middag ved en højtid på året), men at det også kan skylde en lang række andre faktorer.

 

"Ting som fx stress, at sluge luft, indtagelse af kulsyreholdige drikkevarer, indtagelse af for meget føde på én gang, eller at have en hidtil udiagnosticeret eller ringe behandlet medicinsk sygdom i mave-tarmregionen", siger Reynolds også kan ligge til grund for oppustethed.

 

"Medicinske sygdomme, som involverer gener i mave-tarmregionen, er fx irritabel tyktarm, Cøliaki, Morbus-Chron, Colitis-ulcerosa, laktoseintolerans mv."

 

Hvis du føler dig oppustet meget ofte eller på daglig basis, søg da læge

Charlene Grosse, som er en anerkendt klinisk diætist og talsperson for den australske forening for diætister, siger at ikke al oppustethed skyldes kostvaner og/eller bestemte typer fødevarer.

 

"Det vigtigste man bør huske på, er at man aldrig bør forsøge at selvdiagnosticere - det første man bør gøre, hvis man har mistanke om at man lider af en gastrointestinal sygdom, er at kontakte en kyndig sundhedsprofessionel, som fx sin praktiserende læge", siger Grosse.

 

"Hvis det viser sig at problemet rent faktisk skyldes bestemte kostvaner eller fødevarer, kan der også være flere forskellige grunde til at man oplever oppustethed; det kan være alt lige fra en pludselig forøget indtagelse af kostfibre, til udvikling af intolerans overfor bestemte fødevarer som følge af længere tids indtagelse på daglig basis."

 

En af de oftest forekommende grunde til at man oplever luft i maven, er kulhydratkilder, der kan gære i maven. Disse er sukkerarter, der gærer i tyktarmen og frigiver gasser/luft under processen. Sådanne kulhydrater findes naturligt i almindelige fødevarer såsom æbler, pærer, tørrede frugter og forskellige, fiberholdige grøntsager som bønner og linser.

 

Reynolds tilføjer ydermere at fødevarer med et højt indhold af kostfibre ofte er synderne.

 

"Så snart disse fødevarer når ned i tyktarmen, bliver de gæret af de levende bakterier der lever dernede, og netop den process er det, der ligger til grund for produktionen af gas/luft i mave-tarmregionen", forklarer Reynolds.

 

"Dette er rent faktisk en god ting, bortset fra når bakterierne modtager en overdreven mængde brændsel i form af sukkerarter fra fødevarerne man indtager, hvorfor de også producerer en tilsvarende, overdreven mængde af gas."

 

Her er Dr. Reynolds' tips til at minimere oppustethed:

 

UNDGÅ:

 

  • At overdrive mængderne af mad, der indtages - tyktarmen kan ikke klare det yderligere pres, den oplever som følge af det

 

  • Brug af sugerør til drikkevarer - disse kan af og til forårsage at man indtager en unødvendig ekstra mængde luft

 

  • Tobaksrygning - dette medvirker også til at man kan indtage en overdreven mængde luft (endnu en grund til at lade være eller holde op med at ryge)

 

  • Overdreven indtagelse af kulsyreholdige drikkevarer som fx øl eller sodavand.

 

  • Indtagelse af fødevarer med indhold af kunstige sukkerarter som xylitol

 

GØR GERNE:

  • Giv dig selv lov til at prutte og bøvse - simpelthen! Det er menneskeligt! (Tid og sted er dog helt på eget ansvar)

 

  • Sæt dig ned og tag dig god tid til at indtage dine måltider, og både spis og drik generelt bare langsommere, da det maden lettere at fordøje

 

  • Udøv motion og vær fysisk aktiv på regelmæssig basis for at minimere stress

 

  • Spis fødevarer med et rimeligt indhold af kostfibre og drik rigelige mængder væske (vand) for at undgå forstoppelse

 

  • Forsøg dig med kosttilskud, der muligvis kan understøtte fordøjelse og afhjælpe gener fra mave-tarmkanalen, fx Gasex fra Himalaya Herbal Healthcare