Only Approved Supplements Danmark

RING TIL OS HVERDAGE 9-14
(+45) 3699 7080

Indkøbskurv0Produkt(er)

Din indkøbskurv er tom.

Hvad er Kreatin Monohydrate og hvad kan det gøre for dig?

Kreatin Monohydrat

Introduktion

Kreatin er et af de mest kendte og mest benyttede kosttilskud indenfor styrketræning og fortjener bestemt også sin plads på listen over de mest relevante kosttilskud at benytte i forbindelse med styrketræning. Det er et performance supplement der kan gøre en forskel for din styrke og ydeevne til træning og altså bevirke til hårdere og tungere træningspas og deraf mere muskelvækst og styrke. Der findes flere former for kreatin tilskud, men kreatin monohydrat er påvist at have bedste effekt i forbindelse med styrketræning, hvorfor der i denne artikel tages udgangspunkt i denne type.

Hvad er kreatin og hvordan virker det egentlig?

Kreatin er et naturligt fremkommende stof dannet af aminosyrer. Det virker som et hurtigt energilager til kortvarigt og eksplosivt muskelarbejde (anaerobt) og lagres i skeletmuskulaturen hvor det bindes til fosfat - deraf kreatinfosfat.

Når der udføres et muskulært arbejde, hvor energibehovet er stort, kan kreatinfosfat træde til såfremt lagrene er fulde, når der ikke længere er mere ATP (adenosintrifosfat) til stede, som er den først foretrukne energikilde til intenst og kortvarigt arbejde. ATP er en energikilde der slipper relativt hurtigt op og netop derfor er kreatin relevant at benytte.

Et ATP molekyle (adenosintrifosfat) besidder 3 fosfatgrupper hvor bindingerne mellem grupperne benyttes som energi til muskulært arbejde. Ved udførsel af muskulært arbejde, fraspaltes fosfatgrupperne via hydrolyse og der frigøres dermed energi til muskelkontraktioner. Når ATP molekylet ikke længere besidder flere fosfatgrupper vil ydeevnen falde, såfremt der ikke er kreatinfosfat til stede, og den næste foretrukne energikilde vil dermed være glykogen lagret i muskelcellen. Når skeletmuskulaturen benytter glykogen som energikilde vil resultatet være dannelse af laktat, atlså mælkesyrer, og dermed en dalende arbejdsevne og man vil opnå udmattelse i form af at ”syre til”.

Har man derimod et fyldt lager af kreatinfosfat, kan kreatinfosfat dermed agere som doner af fosfat til ATP molekylet og dermed forlænge tiden hvorpå ATP er energikilden fremfor glykogen. Dette resulterer i at man har en større tidsramme før dannelse af laktat og man kan dermed blive ved med at udføre en kraftudvikling i en given øvelse før udmattelsen og mælkesyren indtræder.

Konklusion

Kreatin har en positiv effekt på forlængelse af kraftudvikling under kortvarigt, eksplosivt og intenst muskulært arbejde, hvilket man kan drage stor nytte af for bevarelse af styrke og muskelmasse under et cut-fase, hvor man er i et dagligt kalorieunderskue og netop ønsker at bevare så meget muskelmasse og styrke som muligt. Ligeledes gør det sig gældende i en fase hvor man ønsker at tage på og vokse, da det bidrager til bedre ydeevne.
Det anbefales ved supplementering af kreatin at indtage 5 gram dagligt, og gerne sammen med proteiner og kulhydrater. Produktet kreatin monohydrat er at foretrække da det er påvist gennem studier at have største effekt end øvrige typer af kreatin tilskud.