RING TIL OS (DA/DE/ENG)
+45 3699 7080
Indkøbskurv0Produkt(er)

Din indkøbskurv er tom.

Guide Til Vitaminer og Kosttilskud

Vitamin supplements

Bemærk: Hvis du har svært ved at opretholde en sund og varieret kost, kan du overveje ét af de følgende tilskud af vitaminer: Scitec Nutrition - Vita Fruits & Greens, Life Extension - Mix Tablets eller individuelle vitaminprodukter.

Ifølge en opgørelse fra DTU Fødevareinstituttet over udviklingen i de 15-75 årige danskeres kostvaner mellem 2003-2008 og 2011-2013, indeholder kosten stadig for meget mættet fedt og sukker, og er samtidig også for fattig på kostfibre [1].

Syndebukken i denne forbindelse er fødevarer, der udover ovenstående også har en høj energitæthed, såsom sodavand, kager, slik og fast food.

Vita Fruits & Greens hjælper dig med at indtage alle de frugter og grøntsager, som du skal have på en dag, i én bekvem shake. Prøv den NU.

I den seneste udgave af DTUs Sundheds- og Sygelighedsundersøgelse (SUSY), svarede 19.5% af i alt 12.921 svarpersoner at de spiste mad fra et pizzaria, burger- eller shawarmabar osv. mindst én gang om ugen, og 10,8% svarede at de spiste slik eller chokolade mindst fem gange i ugen [2].

 

Sammenlignet med et land som fx USA, blegner danskernes forbrug af forarbejdede fødevarer, og selvom det er en unfair sammeligning at gøre, illustrerer det stadig at vi er langt foran her i landet. Èn ud af fire amerikanere spiser fast food hver eneste dag, og de indtager også 31% mere forarbejdede fødevarer en friske fødevarer [3].

Statistikkerne taler sit klare sprog, og selvom der er visse geografiske og demografiske forskelle der skal holdes in mente, er pointen stadig den samme: vi er nød til at tage nogle bedre fødevarevalg. Hvad er prisen på disse ringe valg fødevarer? Vi tager på i vægt, helbredskonsekvenser og mangel på de mikronæringsstoffer - vitaminer og mineraler - som kroppen behøver for at kunne fungere optimalt.

 

Udover at der er plads til forbedring hvad valg af fødevarer angår, bør vi naturligvis også være opmærksomme på vores portionstørrelser, men fokus bør primært ligge på de faktisk fødevarevalg. Friske og naturlige fødevarer er fyldte med vitaminer og mineraler. Junk food såsom fast food derimod, mangler en betydelig mængde af de vigtige mikronæringsstoffer, som vores krop har brug for som brændsel.

 

Vitamin- og mineralmangel er noget, vi har kendt til i mange år, men det betyder desværre bare ikke, at det ikke findes længere. Selvom en hensigtmæssig kost får os langt i forhold til at holde os sunde, raske og glade, er det ikke nødvendigvis en garanti for at vores krop rent faktisk får vitamin bygestenene, som den har brug for, for at kunne fungere optimalt.

 

Vitaminmangler kan have en negativ indvirkning på basal cellulær funktion og -helbred, væskebalance, signaludveksling mellem nerver, stofskifte, fordøjelse, restitution, hjernefunktion og -helbred, og meget, meget mere.

 

Herefter følger information omkring individuelle vitaminer og deres rolle i menneskekroppen samt vitaminmangel og -doser, men før vi dykker ned i sagen, lad os da lige tage et kig på nogle af de mest almindelige vitaminmangeltilstande. [3]

 

I. D-vitamin - Mangel på D-vitamin vil bevirke at knogler ikke bliver fuldkommen mineraliseret: børn får Engelsk Syge (rakitis), og voksne får bløde knogler og knoglesmerter (osteomalaci). For at bekæmpe mangel på d-vitamin, anbefales det generelt at man får mere sollys på huden, og at man spiser flere fede fisk såsom laks, lever eller ørred.

 

II. B12-vitamin - Mangel vil forårsage blodmangel (anæmi) og skader på nervesystemet. B12-vitamin er essentielt for udveksling af nervesignaler i hjernen. For at forøge dit indtag af B12-vitamin, bør du spise lever, æg, kød og kødprodukter. Der findes også en smule B12-vitamin i mælk.

 

III. B9-Vitamin (Folinsyre) - Mangel vil forårsage anæmi. Folinsyre er bl.a. for omsætningen af en række aminosyrer (proteiner), og er nødvendig for produktionen af røde blodlegemer, som er de celler, der transporterer ilt rundt i kroppen. Folinsyre har stor betydning for celledelingen i kroppen, som betyder dannelsen af nye celler. Det er særligt vigtigt for gravide kvinder at tage folinsyre, da mangel på folinsyre under graviditeten kan forårsage alvorlige fejl i udviklingen hos fostre, fx hjertefejl. Folinsyre kan findes naturligt i fødevarer som fx bælgfrugter, grønne grøntsager og lever, samt fuldkornsprodukter, mælk og ost.

 

13 Essentielle Vitaminer - Anbefalet Indtag og Hvordan De Bruges

Bemærk: Indtag er baseret på referenceindtagsværdier (RI) for voksne og børn over 11 år, som fastsat af den danske Fødevarestyrelse i Bekendtgørelsen om kosttilskud [4].

 

#1 - A-vitamin

 

A-Vitamin omfatter både beta caroten og retinol, som omsættes til retinol. Det er et fedtopløseligt vitamin, der regulerer celledeling og -modning, og er også vigtigt for udvikling af fostre. Retinol findes hovedsageligt i dyriske fedtstoffer i lever, mælk, ost og fedt fisk. Beta caroten findes i rødgule farvestoffer i planter, såsom fx tomater, gulerødder, hyben og grønne grøntsager.

 

A-vitamin virker i en synergi sammen med E- og C-vitamin.

 

  • Referenceindtagsværdi - 800 µg dagligt.

 

Vitamin A deficiencies are very rare in Denmark, but common in developing countries. Vitamin A deficiency can lead to night blindness, which can lead to permanent blindness. They can also increase the risk of serious and fatal infections. A low intake of vitamin A intake can lead to more frequent infections, dry skin, and weakened night vision.

 

#2 - C-vitamin

OrangeC-vitamin, også kendt som ascorbinsyre eller L-ascorbinsyre, er en antioxidant, der fremmer kroppens optagelse af jern. Vitaminet er vigtigt for kollagendannelse, hvilket er vigtigt for bindevævet, herunder både hud og slimhinder. C-vitamin er desuden nødvendigt for kollagendannelsen i knoglevævet. C-vitamin forekommer naturligt i fødevarer såsom frugt, specielt citrusfrugter, og i grøntsager som peberfrugt og kartofler. Kartofler er i øvrigt danskernes hovedsagelige kilde til C-vitamin i kosten.

 

  • Referenceindtag - 80 mg dagligt.

 

C-vitaminmangel kan forårsage udvikling af skørbug, hvorved der ses nedsat dannelse af bindevævets kollagen samt dårlig sårheling og blødning fra gummer og under huden. Derudover ses hævelser i fødder samt svære muskel- og knoglesmerter. Hos børn ses hæmmet vækst af knoglerne.

 

#3 - D-vitamin

 

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, der styrer blodets calciumbalance samt mineraliseringen og omsætningen af skelettet. D-vitamin har i øvrigt både en direkte og en indirekte effekt på knoglernes omsætning af calcium, da det umiddelbart øger frigivelsen af calcium fra knoglerne. Det er samtidig med til at øge calciumoptagelsen fra tarmen, og øger calciumtilbageholdelsen i nyrerne. Dette bevirker at der bliver en øget mængde af calcium i blodet, hvilket medfører en øget knoglemineralisering. D-vitamins samlede effekt bliver at der sker en øget calciumindlejring i knoglerne.

 

Mangelsymptomer på D-vitamin opdeles i henholdsvis børn og voksne. Hos børn ses forstyrrelser i knoglevæksten, således at knoglerne bliver bløde, hvilket kaldet rakitis eller engelsk syge med et medicinsk udtryk. Hos voksne kaldes tilstanden osteomalaci, hvor knoglerne bliver bløde, og symptomerne er knoglesmerte, -brud og -deformiteter, samt dårlig muskelfunktion; særligt i benene.

 

  • Referenceindtag - 5 µg dagligt for voksne og børn over 11 år, 10 µg dagligt for børn i alderen 0-2 år, gravide kvinder, børn og voksne med mørk hud, børn og voksne der går tildækket klædt om sommeren, og folk der sjældent går udendørs eller undgår sollys. 20 µg daily for folk over 70 år, plejehjemsbeboere og folk med særlig risiko for at udvikle osteoporose.

 

D-vitaminmangeltilstande er sjældne i Danmark, men ses af og til hos ældre folk, som også typisk bor på plejehjem, og sjældent kommer udenfor i sollyset pga. gangbesvær. Rakitis er ligeledes enormt sjælden, men der er set et stigende antal tilfælde hos mørklødede børn og unge, der går tildækket klædt.

 

#4 - E-vitamin

E-vitamin (alfa-tokoferol) er en vigtig antioxidant, som særligt i cellemembranen hæmmer radikal iltning af flerumættede fedtsyrer. Det hindrer derudover sammenklumpning af trombocytter (blodplader). Det forekommer i høj grad i planteolier, nødder og æg, men findes også i grøntsager, indmad og fisk.

 

Referenceindtag - 12 mg dagligt.

 

E-vitaminmangeltilstande kan opstå hos børn der er født for tidligt, hvor det vil ses i form af det, der kaldes hæmolytisk anæmi, (sprængning af de røde blodlegemer), samt et øget antal blodplader. Desuden kan der også mangeltilstand ved visse sygdomme, der forårsager dårlig fedtoptagelse i kroppen. Symptomerne kan her være hæmmet ledning af nerver, muskelsvaghed, nedbrydning af øjets nethinde, ataksi (manglende koordinering af muskelbevægelser) og ophævet gangfunktion.

 

Asparagus

 

#5 - K-vitamin

 

K-vitamin er nødvendig for at blodet kan koagulere (størkne), da det er en co-enzym for dannelsen af et stof ved navn protrombin, som også er vigtigt for blodets evne til at størkne, i leveren. Vitaminet forekommer i bladgrøntsager, vegetabilske olier samt i kød, lever og æg; dog i mindre mængder.

 

  • Referenceindtag - 75 µg dagligt.

 

Selvom de er meget sjældne, ses K-vitaminmangeltilstande stadig. Symptomer indbefatter øget blødningstendens i form af blødninger fra huden, næsen, mave-tarmkanalen og indre organer. Sunde og raske personer oplever normalt aldrig K-vitaminmangel, men patienter i behandling med antibiotika, der i forvejen spiser for lidt k-vitamin i kosten, kan opleve det.

 

#6 - B1-vitamin (Thiamin)

 

B1-vitamin er et coenzym for en række enzymer, der har betydning for omsætningen af kulhydrater og fedtsyrer. Det er en vigtig funktion for kroppen at kunne omdanne kulhydrater og fedt fra fødevarer til energi. Thiamin forekommer i fødevarer såsom gær, hvedeklid, indmad og svinekød. Det findes også i kartofler, bælgfrugter, visse fuldkornsprodukter og mælk.

 

  • Referenceindtag - 1.1 mg dagligt.

 

Ved lettere tilfælde af b1-vitaminmangel. ses manglende appetit, træthed og irritabilitet. Sværere symptomer omfatter at der udvikles beri-beri, hvilket medfører nedsat funktion af perifære nerver og svækkelse af muskler, desuden kan der ses nedsat funktion af hjerte og evt. hjertesvigt.
Der kan udvikles såkaldt encephaloati, som er en "hjernebetændelse", hvilket viser sig i form af mentale symptomer som forvirring og evt. psykose. Der ses også ukontrollerede øjenbevægelser og dårlig bevægelsesstyring generelt.

 

#7 - B2-vitamin (Riboflavin)

 

B2-vitamin er et coenzym for en række enzymer, der er vigtige for både dannelsen og nedbrydningen af kulhydrater, fedtsyrer og aminosyrer. Vitaminet forekommer naturligt i især bælgfrugter, men også i kornprodukter og kartofler. Derudover findes det også i mælk og mælkeprodukter, æg, gær, indmad, torskerogn og makrel.

 

  • Referenceindtag - 1.4 mg dagligt.

 

Symptomer på B2-vitaminmangel kan ses som revner ved mundvigen, betændelse i munden med rød tunge og eksem i ansigtet, samt indvækst af blodkar i øjets hornhinde.

 

#8 - B3-vitamin (Niacin)

 

Sunflower Seeds

B3-vitamin er en fællesbetegnelse for både nikotinsyre og nikotinamid, som indgår i coenzymer, der er vigtige for kemiske processer i forbindelse med energidannelse i kroppen. Niacin findes i store mængder i kød, fisk og kornprodukter, men det er tilstede i nærmest alle fødevarer. Det kan dannes ud fra aminosyren ved navn tryptofan, hvorfor proteinrige fødevarer har et højt indhold af niacin.

 

  • Referenceindtag - 16 mg dagligt.

 

Mangelsymptomer kan være pellagra, som er et eksem i ansigtet, på hænderne og halsen, der ligner en solforbrænding. Derudover ses diarré og depression også som symptomer.

 

#9 - B5-vitamin (Pantotensyre)

 

B5-vitamin er et vandopløseligt vitamin der indgår i coenzym A, som er vigtigt i forbindelse med nedbrydning af fedtsyrer og dannelse af kulhydrater. Det findes i de fleste fødevarer, men særligt i kød, indmad, kornprodukter, bønner og kartofler.

 

  • Referenceindtag - 6 mg dagligt.

 

B5-vitaminmangeltilstande er sjældne, men når de forekommer, kan de medføre føleforstyrrelser i fingre og tæer, og også give andre symptomer såsom hovedpine, træthed, søvnbesvær, kvalme og muskelsvækkelse.

 

#10 - B6-vitamin (Pyridoxin)

 

B6-vitamin indgår i coenzymer i forbindelse med omsætningen af aminosyrer. Det har derudover en vigtig betydning for dannelsen af signalstoffer såsom serotonin, noradrenalin, GABA og dopamin. B6-vitamin forekommer i de fleste madvarer som fx kød, grøntsager og kornprodukter.

 

  • Referenceindtag - 1,4 mg dagligt.

 

Mangelsymptomer ses som kramper hos spædbørn, men hos voksne kan der ses betændelse i mund, blodmangel, irritabilitet, konfusion og depressioner. Der kan endvidere ses muskelsvækkelse, søvnløshed, slimhindeforstyrrelser og nedsat funktion af immunforsvaret.

 

#11 - B7-vitamin (Biotin)

 

B7-vitamin er et vandopløseligt vitamin som kan findes naturligt i fødevarer som fx mandler, søde kartofler, æg, løg, havre, tomater, jordnødder, gulerødder, valnødder og laks.

 

Biotin er et vigtigt vitamin for kroppen, idet det er nødvendigt for at den kan omsætte makronæringsstoffer til at danne energi.

 

Biotin optages i tyndtarmen. Ved indtagelse af store doser, bliver alt overskydende biotin udskilt med urinen.

 

  • Referenceindtag - 50 µg dagligt.

 

Personer med mangel på b7-vitamin kan opleve udslæt omkring ansigtsåbninger og nervebetændelse. Biotinmangel er kun beskrevet i forbindelse med indtagelse af rå æggehvide, der indeholder stoffet ved navn avidin, som både binder og inaktiverer biotin.

 

#12 - B9-vitamin (Folinsyre/folat)

 

I kroppen kan b9-vitamin omdannes til aktive former, som indgår i omsætningen af en række forskellige aminosyrer. Folinsyre har stor betydning for celledeling i væv, og har dermed også betydning for dannelse af blodets celler, mave-tarmkanalens slimhinder og helingsprocesser i kroppen. Det forekommer i de fleste fødevarer, specielt i indmad, grøntsager og fuldkornsprodukter.

 

Sammen med b12-vitamin, er folinsyre nødvendigt for at kunne opretholde en normal funktion af DNA i cellernes kromosomer. Folinsyre indgår også som en del af omsætningen af homocystein sammen med b6- og b12-vitamin.

 

  • Referenceindtag - 200 µg dagligt for voksne og børn over 11 år. For kvinder i den fertile alder samt gravide og ammende kvinder, er det anbefalede daglige indtag 400 µg dagligt.

 

Mangelsymptomer omfatter forstyrrelse i dannelse af hurtigt delende celler, hvorved de bliver både store og tyndvæggede, og dermed også mere skrøbelige. Der kan også ses symptomer fra mave-tarmkanalen samt megaloblastær anæmi (form for blodmangel).

 

#13 - B12-vitamin

I kroppen omdannes B12-vitamin eller kobalamin til coenzymer, som er nødvendige for dannelse og modning af erytrocytter (røde blodlegemer). Det er desuden nødvendigt i alle celler til DNA-dannelse, og har også betydning for normal nervefunktion.

 

  • Referenceindtag - 2.5 µg dagligt.

 

Kosttilskud Med Vitaminer

 

Danskerne har over den seneste årrække gjort kosttilskud til en lukrativ milliardindustri.

 

Kosttilskud med indhold af vitaminer så dagens lys tilbage i 1940'erne. Tal fra DTU viser at 59% af den danske befolkning tager en eller anden form for kosttilskud med indhold af vitaminer og/eller mineraler på daglig basis. En anden undersøgelse foretaget af DTU viste at multivitamin/multimineral produkter udgjorde 43% procent af det totale indtag af kosttilskud i Danmark.

 

Dataene viste også at de danske kvinder havde større tilbøjelighed til at tage kosttilskud med indhold af vitaminer og/eller mineraler end mænd, og at 60% af børn i alderen 4-10 år tog en daglig vitamin- og/eller mineralpille.

 

Referencer

 

I. Pedersen AN, Christensen T, Matthiesen J, Knudsen VK, Rosenlund-Sørensen M, Biltoft-Jensen A, Hinsch H-J, Ygil KH, Kørup K, Saxholt E, Trolle E, Søndergaard AB, Fagt S. Danskernes kostvaner 2011-2013. Søborg: DTU Fødevareinstituttet, Afdeling for Ernæring, 2015.

II. Jensen HAR, Davidsen M, Ekholm O, Christensen AI. Sodavand, slik, chokolade og fast food. Sundheds- og sygelighedsundersøgelsen 2017. København: Statens Institut for Folkesundhed.

III. Min.medicin.dk [Hentet 05.06.2019] Vitaminmangel [Senest opdateret: 01.04.2019] Tilgængelig fra: http://min.medicin.dk/sygdomme/sygdom/99

IV. Bekendtgørelse om kosttilskud [Hentet 05-06-2019] [Senest opdateret 13.01.2016] Available from: https://www.retsinformationdk/forms/r0710.aspx?id=176969