Only Approved Supplements Danmark

RING TIL OS HVERDAGE 9-14
(+45) 3699 7080

Indkøbskurv0Produkt(er)

Din indkøbskurv er tom.

De Helbredsmæssige Fordele ved K-vitamin

The Life Saving Benefits of Vitamin K

En række nye studier har bidraget til at udvide vores forståelse for K-vitamin. Vi har længe vidst at det har en essentiel betydning for både knogle- og hjertesundhed (1-3). Der er blere opdaget flere måder, hvorpå fordelene ved k-vitamin kan optimeres. Dette er noget, der har hjulpet forskere med at skabe en mere biologisk aktiv K-vitamin formulering.

K-vitamin i Fødevarer

Forskere har identificeret det faktum at der er flere forskellige former for K-vitamin tilstede i fødevarer. Dette giver en vigtig indsigt i, hvilke typer K-vitamin vi bør indtage.

Det kaster også lys på visse begrænsninger der kan ligge i at stole på, at man får tilstrækkeligt med de forskellige former for K-vitamin, der bidrager til såvel knogle- og kredsløbssundhed, ved blot at spise en sund og varieret kost.

Former For K-vitamin

I fødevarer findes K-vitamin i to forskellige former:

  • K1-vitamin (eller fyllokinon) - findes primært i grønne planter og grøntsager (fx avocado, kål, broccoli, spinat og vindruer)
  • K2-vitamin (eller menakinon) - findes primært i fermenterede produkter såsom japanske gærede sojabønner (nattō), surkål og visse oste. (6).

K2-vitamin har forskellige undertyper der betegnes med numre, fx MK-4, MK-6 og MK-7. MK er en forkortelse for menakinoner. Disse er former for K-vitamin, der varierer i deres organiske struktur.

MK-7 er en langtidsvirkende form for K-vitamin der har kunne fås som kosttilskud i mange år. Det er kun for nyligt at MK-9 er blevet tilgængeligt som kosttilskud.

Begrænsninger Ved K-Vitamin Gennem Kosten

Enkelte studier har vist, at der i nogle tilfælde kan være visse problematikker omkring at få tilstrækkelige mængder K-vitamin gennem kosten alene. Det K1-vitamin der findes i fødevarer, har en lav biotilgængelighed (8). Dette betyder at selvom man muligvis spiser en masse af de førnævnte grøntsager, er det ikke ens betydning med at man rent faktisk optager tilstrækkelige mængder K1-vitamin.

K2-vitamin findes i de højeste koncentrationer i fødevarer, som folk kan have tendens til at begrænse deres indtag af, fx fødevarer der er rige på mættet fedt (9). Man ville skulle indtage enorme mængder ost for at opnå optimale mængder K2-vitamin, der er understøttet af kliniske forsøg. Fedtfattige versioner af disse fødevarer har også ofte langt mindre K2-vitamin i sig, hvis de da har noget i sig overhovedet. (9).

Kosttilskud kan være en mere effektiv og praktisk måde at forøge sit indtag af K-vitamin på, men hvilke doser af de forskellige slags K-vitamin er de optimale for os at indtage?

HVAD DU SKAL VIDE

Bredspektret K-vitamin

  • K-vitamin er et essentielt vitamin, der findes i K1- og K2-form
  • Forskning viser at K-vitamin ikke blot er vigtigt for koagulation (blodets størkningsevne), men også for knogle- og kredsløbshelbred.
  • Forskning har spillet en vigtig rolle i at klarlægge de ideelle doser af K1- og K2-vitamin, der kræves for optimering af både knogle- og hjertesundhed.

Netop fordi de fødevarer der indeholder de største mængder K-vitamin ofte har en ringe biotilgængelighed eller et højt fedtindhold, er det muligvis ikke altid den bedste idé at stole på, at man får tilstrækkelige mængder K-vitamin gennem sin kost alene.

K-Vitamins Rolle i Knogler og Blodkar

K-vitamins effekt på produktionen af koagulationsfaktorer (vigtige elementer for blodets størkningsevne) er både velforstået og -demonstreret gennem tiden, men det er først for nyligt at forskning har påvist dets indvirkning på knogler og blodkar.

Der er blevet opdaget adskillige K-vitaminafhængige proteiner i både knogler og blodkar. Dette betyder at de behøver tilstrækkelige mængder K-vitamin for at fungere ordentligt (2,3).

K-vitamin er essentielt for produktionen af aktivt osteocalcin, som er et hormon der spiller en vigtig rolle i dannelsen af ny knoglemasse, og oftest bruges som en biokemisk markør for overordnet skeletal helbred.

K-vitamin understøtter aflejring af calcium (kalk) i knoglerne. I blodkarrene, fungerer K-vitamin dog faktisk på stik modsat vis, idet det hjælper med at forhindre at der aflejres for meget calcium. Åreforkalkning ses ofte og er meget almindeligt hos ældre mennesker, og er associeret med afstivning af blodkarrene, opbygning af plak, og øget risiko for hjerte- og nyresygdom (3).

Opsamling

K-vitamin er et essentielt næringsstof, der bliver anerkendt for at besidde flere helbredsmæssige fordele end blot understøtning af koagulation. Forskning viser at tilstrækkelig indtag af K-vitamin er vigtigt for at opretholde sunde knogler og blodkar, samt et sundt hjerte. Nye studier har også påvist vigtigheden af nye former for K-vitamin, der er associeret med nedsat risiko for aldersrelaterede udfald.

Ved brug af netop denne viden, har videnskabsfolk skabt en bredspektret k-vitamin formulering, med fordelagtige MK-6 og MK-6 ingredienser, samt K1, MK-4 og MK-7

Referencer

  • Akbari S, Rasouli-Ghahroudi AA. Vitamin K and Bone Metabolism: A Review of the Latest Evidence in Preclinical Studies. Biomed Res Int. 2018;2018:4629383.
  • Villa JKD, Diaz MAN, Pizziolo VR, et al. Effect of vitamin K in bone metabolism and vascular calcification: A review of mechanisms of action and evidences. Crit Rev Food Sci Nutr. 2017 Dec 12;57(18):3959-70.
  • Wen L, Chen J, Duan L, et al. Vitamin Kdependent proteins involved in bone and cardiovascular health (Review). Mol Med Rep. 2018 Jul;18(1):3-15.
  • Geleijnse JM, Vermeer C, Grobbee DE, et al. Dietary intake of menaquinone is associated with a reduced risk of coronary heart disease: the Rotterdam Study. J Nutr. 2004Nov;134(11):3100-5.
  • Hao G, Zhang B, Gu M, et al. Vitamin K intake and the risk of fractures: A meta-analysis. Medicine (Baltimore). 2017 Apr;96(17):e6725.
  • Maresz K. Proper Calcium Use: Vitamin K2 as a Promoter of Bone and Cardiovascular Health. Integr Med (Encinitas). 2015 Feb;14(1):34-9.
  • Gast GC, de Roos NM, Sluijs I, et al. A high menaquinone intake reduces the incidence of coronary heart disease. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2009 Sep;19(7):504-10.
  • Gijsbers BL, Jie KS, Vermeer C. Effect of food composition on vitamin K absorption in human volunteers. Br J Nutr. 1996 Aug;76(2):223-9.
  • Fu X, Harshman SG, Shen X, et al. Multiple Vitamin K Forms Exist in Dairy Foods. Curr Dev Nutr. 2017Jun;1(6):e000638.
  • Brandenburg VM, Reinartz S, Kaesler N, et al. Slower Progress of Aortic Valve Calcification With Vitamin K Supplementation: Results From a Prospective Interventional Proof-of-Concept Study. Circulation. 2017 May 23;135(21):2081-3.
  • Tilgængelig fra: https://www.cardiosmart.org/heartvalvedisease. Accessed March 8, 2019.
  • Tilgængelig fra: https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2626/2. Accessed March 8, 2019.
  • Koitaya N, Ezaki J, Nishimuta M, et al. Effect of low dose vitamin K2 (MK-4) supplementation on bio-indices in postmenopausal Japanese women. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2009 Feb;55(1):15-21.
  • Koitaya N, Sekiguchi M, Tousen Y, et al. Low-dose vitamin K2 (MK-4) supplementation for 12 months improves bone metabolism and prevents forearm bone loss in postmenopausal Japanese women. J Bone Miner Metab. 2014 Mar;32(2):142-50.
  • Tilgængelig fra: https://www.nof.org/preventing-fractures/general-facts/what-women-need-to-know/. Accessed March 8, 2019.
  • Knapen MH, Braam LA, Drummen NE, et al. Menaquinone-7 supplementation improves arterial stiffness in healthy postmenopausal women. A double-blind randomised clinical trial. Thromb Haemost. 2015May;113(5):1135-44.
  • Knapen MH, Drummen NE, Smit E, et al. Three-year low-dose menaquinone-7 supplementation helps decrease bone loss in healthy postmenopausal women. Osteoporos Int. 2013 Sep;24(9):2499-507.
  • Beulens JW, Bots ML, Atsma F, et al. High dietary menaquinone intake is associated with reduced coronary calcification. Atherosclerosis. 2009 Apr;203(2):489-93.
  • Kumar R, Binkley N, Vella A. Effect of phylloquinone supplementation on glucose homeostasis in humans. Am J Clin Nutr. 2010 Dec;92(6):1528-32.
  • Nakamura E, Aoki M, Watanabe F, et al. Low-dose menaquinone-4 improves gamma-carboxylation of osteocalcin in young males: a non-placebo-controlled dose-response study. Nutr J. 2014 Aug 27;13:85.
  • Rasekhi H, Karandish M, Jalali MT, et al. The effect of vitamin K1 supplementation on sensitivity and insulin resistance via osteocalcin in prediabetic women: a double-blind randomized controlled clinical trial. Eur J Clin Nutr. 2015 Aug;69(8):891-5.
  • Theuwissen E, Cranenburg EC, Knapen MH, et al. Low-dose menaquinone-7 supplementation improved extra-hepatic vitamin K status, but had no effect on thrombin generation in healthy subjects. Br J Nutr. 2012 Nov 14;108(9):1652-7.
  • Cockayne S, Adamson J, Lanham-New S, et al. Vitamin K and the prevention of fractures: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Arch Intern Med. 2006 Jun 26;166(12):1256-61.