Only Approved Supplements Danmark

RING TIL OS HVERDAGE 9-14
(+45) 3699 7080

Indkøbskurv0Produkt(er)

Din indkøbskurv er tom.

4 Tips Til At Bekæmpe Kramper Med

Muscle Cramps

De kommer i mange forskellige sammenhænge og omfang, men lige meget hvad, er det svært at komme udenom det faktum, at kramper er generende.

 

Muskelkramper kan ødelægge enhver træning, nedsætte fysisk ydeevne, og er i det hele taget bare til enorm gene for hvem end, der måtte opleve dem. Du har sikkert prøvet det: man lægger sig ned for at sove, men bliver holdt vågen af den konstante smerte, der dunker i éns læg, og får den til at føles som om at den kunne hoppe ud gennem huden når som helst.

 

Lægge, baglår, forlår, mavemuskler og sågar musklerne i armene, er dem, der har størst tilbøjelighed til at krampe, men det er der heldigvis råd for. Hvis du allerede oplever krampe, så er der da også ting, der kan gøres for at stoppe dem, så lad os bare gå lige til sagen.

Hvorfor Kramper Vi?

 

Kramper i musklerne (konvulsion) er stærke, smertefulde og ufrivillige muskelsammentrækninger. Disse forekommer ofte i benene, men kan teoretisk set forekomme i alle kroppens muskler.

 

Kramper sker ofte som følge af længere tids fysisk arbejde eller aktivitet; særligt når det udføres i et varmt klima. Selvom nogle kramper ses som en bivirkning ved visse typer medicin (hvilket i vid udstrækning er uden for éns egen kontrol), er der en masse forskellige ting, som man selv kan gøre for at få kramperne til at holde op.

 

Selvom kramper er ganske harmløse og forbigående i langt de fleste tilfælde, så kan det også hænde, at der rent faktisk ligger en eller anden form for medicinsk lidelse til grund for at man oplever sine kramper. Disse kunne fx være:

 

Ringe cirkulation - Dette sker hvis blodårene i benene sammentrækkes, således at blodtilstrømningen til benene nedsættes. Dette holder normalt op, når man er færdig med at udøve fysisk aktivitet. Man kan evt. forsøge sig med kompressionsstrømper eller spørge sin læge til råds, om hvordan man kan forbedre sin blodcirkulation på bedste vis.

 

Afklemte nerver - Hvis nerverne i rygraden afklemmes, kan det medføre en krampelignende følelse i benene. Generelt er det sådan, at jo længere du går, jo værre føles det. Søg hjælp hos en kiropraktor eller prøv en tyngdekrafttræner/inversiontræner for at afhjælpe det afklemte område.

 

Mangel på mineraler - Èn af de allermest almindelige grunde til at vi kramper, er pga. mangel på mineraler i vores kost. Vigtige mineraler såsom kalium, calcium og magnesium er ting, som vi bare ikke må være i mangeltilstand af, hvis vi vil undgå kramper. Brug af vanddrivende medicin kan også være med til at udtømme disse mineraler og dermed forårsage kramper.

Kalium

Hvordan Forebygger Man Kramper?

 

Nu da vi ved lidt om, hvad kramper er for noget og hvorfor de forekommer, kan vi tage et kig på, hvad vi kan gøre for at forhindre at de forekommer i det hele taget.

 

Først og fremmest, så er det vigtigt at sørge for, at drikke rigeligt med væske (postevand). Selv den mindste smule dehydrering kan forårsage mærkbare og i øvrigt ufordelagtige virkninger på éns ydeevne (både mentalt og fysisk) og dermed også kramper i musklerne. Desværre er de fleste ikke opmærksomme på deres væskeindtag, og dette er en stor fejl at begå; især som sportsudøver eller atlet. Symptomer på dehydrering kan vise sig som tørst, kvalme, nedsat bevidsthedsniveau og muskelkramper.

 

Elektrolytter. Sørg for at være fyldt op med elektrolytter. De er absolut nødvendige at have i systemet. Elektrolytter kontrollerer en lang række kropslige funktioner. Det er enormt vigtigt at være sikker på, at man har styr på sine elektrolytter, og sørge for at man er kontinuerligt opmærksom på det, således at man ikke skal "hale ind på dem." Indtag en sportsdrik med forskellige, essentielle elektrolytter, drik noget kokosnøddevand, eller spis en banan eller en avocado. Alle disse fødevarer er sprængfyldte med mineraler som kalium og natrium, hvilke er nogle af de allervigtigste at have styr på, hvis man vil undgå kramper i musklerne.

 

Prøv et multivitamin/-mineral kosttilskud. Få dit boost af magnesium, zink samt vitamin B, D og E ved at bruge et godt kosttilskud med indhold af alle de essentielle vitaminer og mineraler. Disse påvirker dog ikke direkte, hvorvidt man kramper eller ej, men kan hjælpe med at nedsætte sandsynligheden for at man kramper.

 

Varm op og køl ned. Lad være med at springe opvarmningen over (og lad være med at skynde dig igennem den også) og sørg også for at køle ordentligt ned efter træning. Det er meget vigtigt at sørge for, at kroppe er 100% klar til træning, før man rent faktisk går igang, hvis man også vil holde kramperne væk under sit træningpas. Få bevæget dig både før og efter træning for at optimere såvel ydeevne som restitutionsevne. Dette kaldes også for aktiv restitution.

 

Hvad Gør Man Så, Hvis Man Allerede Kramper?

 

Så du gav den fuld gas og fik svedt alle dine elektrolytter ud af kroppen, og fik ikke hydreret dig selv igen bagefter .. Det kan ske for alle; selv den bedste! Hvis du kæmper med kramper allerede, så tænker du sikkert også over, hvad der kan gøres for at stoppe dem, ikke?

 

Det første man bør gøre i sådan en situation, er at få éns elektrolytbalance tilbage, hvor den bør være. Det er vigtigt at sørge for, at man får indtaget en hensigtsmæssig mængde elektrolytter over hele dagen; spis en sund og varieret kost, hvori der indgår forskellige slags frugt og grøntsager, således at mikronæringsstoffer ikke mangler på noget tidspunkt.

 

Næste trin: stræk ud i det pågældende område. Hjælp musklen med at slappe af og mærk hvordan det jerngreb, som krampen har omkring den, pludselig løsner op og forsvinder. Stræk ud, brug en foam roller, eller få dig en massage.

 

Opsamling

 

Alle oplever kramper i musklerne fra tid til anden. Det er de ting, du gør henholdsvis før og efter træning, der dikterer, hvor sandsynligt det er at man oplever dem.

 

Sørg for at drikke rigeligt med væske, hold styr på elektrolytterne på kontinuerlig basis, og sørg for at føre en sund og varieret kost som en del af hverdagen.

 

Du kan også prøve at supplere din almindelige kost med et kosttilskud med indhold af de essentielle vitaminer og mineraler, og så bør du under alle omstændigheder sørge for at få dig nogle goder vaner, hvad opvarmning før og nedkøling efter træning angår. Disse vil hjælpe med at sørge for at alle de vigtige næringsstoffer kan løbe ubesværet med blodet ind i musklerne, hvor der er brug for dem.

 

Hvis du allerede oplever kramper og har brug for at komme af med den for at kunne fortsætte med hvad end, du foretager dig, prøv da evt. at drikke noge kokosnøddevand. Dette indeholder (alt efter fabrikant) store mængder af henholdsvis kalium og natrium, som begge er vigtige mineraler, der bidrager til en normal muskelfunktion. Kokosnøddevand indeholder desuden også naturligt sukker, som fungerer godt, når det handler om at få fyldt glykogendepoterne op efter træning.

 

Stræk det område, der kramper, ud, og prøv på at få det til at slappe af.

 

Hvis du følger disse tips og stadigvæk oplever kramper i musklerne, anbefales det kraftigt at du får det tilset af en læge. Det kan potentielt set skyldes en medicinsk lidelse, som i værste tilfælde kunne påvirke hjertet også. Husk; hjertet er også en muskel.