Only Approved Supplements Danmark

RING TIL OS HVERDAGE 9-14
(+45) 3699 7080

Indkøbskurv0Produkt(er)

Din indkøbskurv er tom.

Aminosyrer

Kosttilskud med BCAA & EAA Aminosyrer

I sammenhæng med fitness og bodybuilding, kommer man ikke udenom begræbet Aminosyrer. Der findes forskellige produkter og sammensætninger som oftest ikke er til at gennemskue, med mindre man ved hvad der tales om. De mest kendte udtyk, er BCAA (Branched Chain Amino Acids) og EAA (Essential Amino Acids.) 

Branched Chain Amino Acids, indholder 3 vigtige aminosyrer for påvirkning af mTOR (proteinsyntese) disse er L-Leucin, L-Valine og L-Isoleucin. EAA, Essential amino acids - indeholder 9 Essentielle Aminosyrer. heriblandt førnævnte tre, plus L-Phenylanine, L-Threonine, L-Lysine, L-Histidine & L-Tryptophan. Til sammen, udgør de 9 essentielle aminsoryre den komplette kæde som skal til, for at bygge muskelvæv.

 

BCAA eller EAA Aminosyrer, hvilket skal du vælge? 

Som oftest, er der for og imod de fleste produkter - generelt er sporten præget af markedsføring, som forbrugeren tager for gode varer. Hos Only Approved Supplements, er vores holdning i 90% af kundehenvendelserne, at du bør bruge Essentielle Aminosyrer, altså EAA. BCAA er i mange tilfælde, som at starte en bil som er løbet tør for benzin. Du kan måske starte den, og køre få meter for så, at gå i stå. En Essentiel aminosyre, er i stand til både at starte motoren (proteinsyntese) men også at få bilen til at køre (bygge muskelvæv.)

BCAA er dog et rigtigt fint produkt, hvis det bruges forinden et måltid. Du vil her igangsætte proteinsyntese, som så vedligeholdes at det efterfølgende måltid. For begge produkter, skal der tilføjes at de ingen positiv effekt kan forventes at have, uden indtaglese af tilstrækkelige mængder mad i forhold til dit mål.

Relaterede Blog Opslag

BCAA vs. EAA

Kampen mellem BCAA og EAA har stået på i en god rum tid efterhånden. Hvad er forskellen overhovedet? Hvad er bedst og måske endnu vigtigere: hvad er bedst for lige præcis dig? Vi giver vores svar på hvilken mulighed af de to, der er bedst, når det handler om at opbygge muskelmasse.

1 til 15 af 25

1 til 15 af 25

Aminosyrer (BCAA)

Interesserer man sig for træning og bodybuilding, kan man ikke undgå at have hørt om aminosyrer og vigtigheden af at få nok af disse. Grunden til, at de er så vigtige, er, at det er byggestenene i protein. Det vil sige, at hvis du eksempelvis ønsker at opbygge muskelmasse, er det helt essentielt, at du får nok aminosyrer.

Man snakker normaltvist om 20 forskellige standardaminosyrer, som er dem, der indgår i proteinsynteser. De er definerede ved, at man har en aminosyregruppe og en karboxylsyregruppe, som er forbundet med det samme kulstofatom. Når der dannes proteiner, bliver der fraspaltet et vandmolekyle, og derefter er man efterladt med en aminosyrerest.

Disse aminosyrerester bliver holdt sammen ved hjælp af en peptidbinding – en binding imellem én aminosyres aminosyregruppe og en anden aminosyres carboxylsyregruppe – og på den måde bliver der dannet en længere række af aminosyrerester. Det er netop disse, der er grundstenene i proteiner. Derfor er det helt essentielt at få nok aminosyrer, hvis man ønsker at øge sin muskelmasse, da muskler som bekendt er bygget op af netop proteiner.


Hvem kan få gavn af aminosyrer?

Alle mennesker har brug for aminosyrer for at være sunde og raske – uanset om man træner eller ej og uanset ens alder, køn og højde og drøjde. Af de 20 standardaminosyrer er der ni, som man kalder for essentielle aminosyrer. Det gør man, fordi de ikke kan dannes naturligt i kroppen, og man derfor har brug for at få dem udefra – altså igennem ens kost. Hos børn er der yderligere fire andre, der endnu ikke kan dannes, og derfor skal børn have 12 igennem kosten.

De essentielle aminosyrer tæller isoleucin, leucin, lysin, methionin, fenylalanin, threonin, tryptofan, histidin og valin. Af disse er der tre, der er forgrenede, og det er dem, vi kalder BCAA. Branched-chain amino acids. Det er leucin, valin og isoleucine, og hvis du køber et produkt med teksten BCAA på, er det altså netop disse, du får.

De kan være væsentlige for især bodybuildere, som har et ønske om en meget stor muskelmasse, og dyrker du muskelforøgende træning, vil det derfor kunne give mening for dig at indtage et kosttilskud som BCAA. For at du opnår den ønskede effekt, er det dog alfa og omega, at du bruger det på den rigtige måde.


Bør man vælge EAA eller BCAA?

EAA står for essential amino acids. I langt de fleste tilfælde vil vi anbefale, at du vælger EAA fremfor BCAA. Altså en løsning, hvor du får alle de essentielle aminosyrer, som du i forvejen bør få igennem din kost. Et sådant kosttilskud er blot en hjælpende hånd i forhold til at få nok af de essentielle aminosyrer, som din krop ikke selv kan danne, og som er fuldkommen nødvendige for dig i forhold til at opbygge muskelmasse og holde denne ved lige.

BCAA kan dog i visse tilfælde også godt give mening, du skal blot nøje overveje, hvordan du benytter det. Du får nemlig ikke noget langsigtet resultat ud af at indtage BCAA på alverdens tidspunkter af døgnet, og vil du have mest muligt ud af et BCAA-produkt, skal du faktisk indtage det umiddelbart inden et måltid. På den måde vil du så at sige kickstarte proteinsyntesen, og den mad, du efterfølgende indtager, vil så holde gang i processen. På den måde sørger du for, at der er en effektiv proteinsyntese i gang over længere tid, og sådan får du opbygget muskelmasse.


Sådan får du mest ud af dine aminosyrer

Som med ethvert andet kosttilskud gælder det, at du ikke får noget ud af dine aminosyrer – hverken BCAA eller EAA – hvis ikke du sørger for, at du samtidig får den rette kost. For at kunne få mest muligt ud af dine aminosyrer skal du derfor have et godt overblik over, hvad du i forvejen får igennem din kost og hvor meget, du har brug for.

Får du i forvejen nok essentielle aminosyrer via dine måltider, kan det være redundant at supplere med et tilskud. Får du derimod ikke nok aminosyrer, kan det være forskellen på, om du opbygger muskelmasse eller ej.

Indtager du BCAA, skal du gøre det inden et måltid for at få mest muligt ud af det, og hvis ønsket er at opbygge muskelmasse, skal du naturligvis dyrke muskelopbyggende træning ved siden af. Gør du ikke dét, vil aminosyrerne ikke have nogen gavnlig effekt. Det kan sagtens give mening at indtage BCAA, men det kræver, at din livsstil passer til denne type kosttilskud, for ellers vil du ganske enkelt ikke få noget ud af det.


Køb aminosyrer her

Her på siden kan du købe alverdens produkter, som er relevante for dig, der træner meget. Det er produkter, som skal hjælpe dig med at nå alle dine personlige mål og blive den absolut bedste udgave af dig selv. Hvilke kosttilskud der giver mening for dig, afhænger i høj grad af, hvordan du spiser og træner og naturligvis af, hvad du ønsker at få ud af dit kosttilskud.

Her på siden kan du heldigvis finde lidt af hvert, og du kan være sikker på, at kvaliteten altid er i top. Vi forhandler kun de bedste produkter fra de bedste producenter, for vi ved, hvor vigtig den gode kvalitet er, når det kommer til kosttilskud til træningen.

Hvad end du er på udkig efter EAA- eller BCAA-aminosyrer, kan du finde det her på siden. I rigtig mange tilfælde vil det give god mening at vælge EAA, men man kan også få virkelig gode resultater med BCAA. Begge dele kommer i forskellige udgaver, så du kan finde det kosttilskud, som giver bedst mening for dig. Det kan eksempelvis blive suppleret med andre gavnlige stoffer, som kan være med til at hjælpe dig til at nå de ønskede resultater.

Vil du have kvalitetsprodukter som BCAA, er du kommet det helt rette sted hen. Her på siden finder du mange solide produkter med masser af aminosyrer i, og du kan vide dig sikker på, at de er udviklet med henblik på at få dig allerlængst i din træning.